Assalamualaikum kepada para pengunjung yang dikasihi Allah,

TanyaUstaz.net adalah sebuah portal soal-jawab agama yang dibarisi oleh Ustaz-ustaz yang berkaliber dan berpengetahuan khusus dalam ilmu-ilmu Islam yang dipelajari mereka untuk menyelesaikan kemusykilan agama yang dihadapi oleh masyarakat Islam tentang dunia hari ini.

Sekiranya tuan/puan ada soalan, bolehlah membuat pertanyaan terus kepada Ustaz disini [Tanya Ustaz]. Insya-Allah, Ustaz akan cuba menjawab persoalan anda. Mudah-mudahan hati kita tenang dan lapang untuk membuat ibadat kepada-Nya nanti. Insya-Allah.

Semoga apa yang Ustaz kongsikan disini dapat disebarkan kepada rakan-rakan dan keluarga kita yang lain dan bersama- sama kita memperoleh ganjaran dan pahala daripada Allah. Insya-Allah.

Hukum Ayah Tiri Kahwin Dengan Anak Tiri

Post image for Hukum Ayah Tiri Kahwin Dengan Anak Tiri

in Perkahwinan

Tajuk: Bolehkah ayah tiri berkahwin dengan anak tiri selepas bercerai dengan ibunya?

Penerangan: Assalamualaikum Ustaz. Saya ada satu kemusykilan. Mamat berkahwin dengan emak Siti dan merupakan bapa tiri pada Siti. Tapi Mamat tidak pernah bersama (membuat hubungan suami isteri) dengan ibu Siti semasa perkahwinannya. Dan bila Mamat bercerai dengan ibu Siti, bolehkah si Mamat ini berkahwin dengan Siti yang telah menjadi bekas anak tirinya sekarang?

– Hashimah Hasyim (Selangor)

Iklaneka

Waalaikumussalam.

Sesungguhnya Allah Taala menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina.

Bagi menjawab soalan ini, Ustaz bacakan petikan terjemahan dari surah An-nisa ayat 23 dimana Allah ada menjelaskan berkenaan perkara ini.

Iklaneka

“………….anak-anak perempuan daripada isterimu ( anak tiri) yang dalam pemeliharaanmu daripada isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum bercampur dengan isterimu itu ( dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu menikahinya……”

Surah penuh An-nisa ayat 23 berserta terjemahannya.

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا

Diharamkan atas kamu (mengawini) ibu-ibumu; anak-anakmu yang perempuan; saudara-saudaramu yang perempuan, saudara-saudara bapakmu yang perempuan; saudara-saudara ibumu yang perempuan; anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang laki-laki; anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang perempuan; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sepersusuan; ibu-ibu isterimu (mertua); anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengawininya; (dan diharamkan bagimu) isteri-isteri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkawinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Hukum Berkahwin Ayah/Ibu Tiri dengan Anak Tiri

Maksudnya tidak mengapa jika lelaki itu menikahi anak kepada isterinya yang mana dia belum bercampur atau bersetubuh dengan isterinya hanya dengan dia menceraikan isterinya dahulu. Oleh itu, dibolehkan Mamat untuk berkahwin dengan Siti yang telah menjadi bekas anak tirinya itu.

Sebaliknya, jika telah berlaku percampuran atau persetubuhan antara Mamat dan isterinya semasa perkahwinannya, maka haram bagi Mamat menikahi Siti, anak tirinya tersebut.

Wallahu a’lam.

Iklaneka

Incoming search terms:

  • hukum kahwin anak tiri
  • ibu berkawin dengan anak tiri

LIKE FB Ustaz dan dapatkan dapatkan ilmu agama dan artikel terbaru terus ke Facebook anta.

☝ Join grup Telegram Sahabat Ustaz | ✍ Ada soalan?Tanya Ustaz

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

{ 1 trackback }